Raadsobservatie van de Mystery Burger

Als je raads- of Statenleden vraagt wat ze van een vergadering vonden, zeggen ze bijna allemaal dat het beter kan. Als je vraagt ‘hoe dan?’ is het antwoord vaak minder scherp. De Mystery Burger helpt ze graag een handje.  

De afgelopen jaren zagen we honderden gemeenteraads- en Statenvergaderingen. Met een observatie en terugkoppeling kunnen we daarom aan een gemeenteraad of Provinciale Staten precies uitleggen of hun vergadering goed verliep, wat het effect daarvan is en hoe hij beter kan. 

Doel en opzet

Met een raadsobservatie geven de specialisten van het Periklesinstituut precies aan hoe een vergadering beter kan, en waarom het beter moet. We nemen plaats op de publieke tribune en kijken naar de effectiviteit ervan: Zijn de verschillende standpunten helder? Is het duidelijk welke meningsverschillen er zijn bij de gevraagde beslissing? Wat is het effect van interrupties? Reageren raads-, of Statenleden op elkaars standpunten? Is bij het besluit duidelijk welke afweging de raad heeft gemaakt én waarom?

Het resultaat van de observatie volgt dan in een gezamenlijke, interactieve nabespreking met de raad of Staten. We wijzen op mogelijke verbeteringen in het politieke proces én leggen uit waarom die belangrijk zijn. We sluiten altijd af met een hoop tips.

Programma

In overleg met bijvoorbeeld de griffie zoeken we een vergadering uit die het meest recht doet aan de manier waarop de raad werkt én waar men feedback over wil.

Terugkoppeling

De manier waarop we de observaties terugkoppelen stemmen we in overleg af. Dit kan bijvoorbeeld door een plenaire presenatie van ongeveer anderhalf uur aan de gehele raad, met afsluitende tips en adviezen. Het kan ook als onderdeel tijdens een raadsconferentie worden gepresenteerd. Ook een schriftelijke rapportage behoort tot de mogelijkheden.

 

Het programma past goed bij raden die werken met bijvoorbeeld een raadsakkoord of vergelijkbare samenwerkingsafspraken tussen volksvertegenwoordiging en college. Om diezelfde reden werkt dit programma ook goed na het maken van werkafspraken met het college over de Bestuurlijke verhoudingen.

 

Politiek bedrijven is meer dan alleen zeggen wat je er van vindt. Samen met de andere leden van het hoogste orgaan van de gemeente of provincie maakt je beleidskaders of controleer je de uitvoering. Die verantwoordelijkheid draagt geen volksvertegenwoordiger alleen; dat is een verantwoordelijkheid van hele raad of Staten.

In veel raads- of commissie-vergaderingen is de tweede termijn het kortst. Dat is gek. Een goed democratisch besluit is een besluit waar argumenten en zelfs principes helder en overzichtelijk worden afgewogen. Zelfs wanneer het besluit alleen door partijen van de coalitie wordt gesteund, heeft de inwoner behoefte aan (en recht op) een inhoudelijke en overzichtelijke afweging middels het raadsdebat.

Doel en opzet

Juist wanneer volksvertegenwoordigers op elkaar in gaan ontstaat iets moois. Daarnaast maakt het gebruik van politieke argumentatie en de interactie erover ook de besluitvorming beter. In ons programma presenteren we de uitgangspunten van een goed debat en bespreken met de raads- of Statenleden hoe zij de kwaliteit van hun eigen vergaderingen ervaren.

Dit vergroot niet alleen de kwaliteit van de interrupties bij politieke vergaderingen, maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de tweede termijn van de vergadering meer oplevert. Daarnaast besteden we volop aandacht aan wanneer je een interruptie gebruikt — en wanneer je je reactie beter bewaart voor de volgende spreekbeurt.

Programma

Leren reageren is vooral oefenen. Met drie gevarieerde oefeningen leren de deelnemers hoe ze met verschillende technieken hun interrupties verscherpen, effectief een tweede termijn opbouwen én hoe constructief weerwoord te geven. En zo de gehele politieke besluitvorming beter te maken.

We wisselen het programma af met hoe interactieve argumentatie voor betere politiek zorgt — maar ook ruimte biedt aan iedere fractie om zijn achterban te vertegenwoordigen. Daarnaast laten we zien hoe argumentatieve interactie de besluitvorming beter maakt. Door hier samen aan te werken leren ze ook wat het primaat van politiek bedrijven is: het zo goed mogelijk met elkaar van mening verschillen en dán het debat aangaan.

Na afloop

Na het programma ontvangen de deelnemers van alle behandelde technieken superhandige taakhulpen waarmee ze zich kunnen voorbereiden op het volgende maar dan echte raads- of Statendebat. In een korte reader laten we zien hoe de technieken zich verhouden tot hun vergadermodel én hoe ze in elke fase van het besluitvormingsproces te gebruiken zijn.

Eventueel is het mogelijk de bijeenkomst vooraf te laten gaan door een observatie van de Mystery Burger. Zo passen we het programma aan op het kennis- en ervaringsniveau in de volksvertegenwoordiging én kunnen we voorbeelden uit hun eigen praktijk in de training gebruiken.

Het programma past goed bij raden die werken met bijvoorbeeld een raadsakkoord of vergelijkbare samenwerkingsafspraken tussen volksvertegenwoordiging en college. Om diezelfde reden werkt dit programma ook goed na het maken van werkafspraken met het college over de Bestuurlijke verhoudingen.

De gemeenteraad en de Staten zijn het hoogste maar niet het enige bestuursorgaan in de gemeente en provincie. Goed bestuur vraagt ook dat de volksvertegenwoordiging samenwerkt met de andere twee.

Na de verkiezingen worden de nieuwe raads- en Statenleden geïnstalleerd… en dan is het aan hen. Naast de politieke verantwoordelijkheid om namens de inwoners van de gemeente het debat te voeren en besluiten te nemen, hebben de raad en Staten óók een bestuurlijke verantwoordelijkheid. Namelijk: het goed inrichten van het samenspel tussen raad en college.

 

Doel en opzet

De gemeente of provincie besturen doe je niet alleen. De macht van een gemeenteraad bestaat eigenlijk alleen omdat er ook een college is om de besluiten van de raad uit te voeren. Daarnaast blijft het college voor de raad de belangrijkste infromatiebron voor het nemen van besluiten. Pas samen met de wethouders en burgemeester bestuurt de raad de gemeente echt.

Dat vraagt dus samenwerking. En afspraken over die samenwerking. In dit programma onderzoeken we met raad én college op welke manieren het gemeentebestuur dat samenspel kan inrichten — en wat er voor nodig is omdat te organiseren.

Programma

Na een plenaire aftrap met de volksvertegenwoordiging én het college, gaan beide bestuursorganen uiteen. Voor elk verzorgen we een deelprogramma waar ze verwachtingen over elkaar uitspreken. Wat hebben raad of Staten nodig van het college om het goede debat te voeren? Wat vraagt het college van de volksvertegenwoordiging om aan de slag te kunnen met het ‘dagelijkse besturen’?

Daarna brengen we deze beelden bij elkaar. Middels een zogeheten gap-analyse onderzoeken de deelnemers zélf de verschillen in verwachtingen en komen ze tot een te-doenlijst om deze verschillen op te lossen. Ze maken afspraken hoe het samenspel – bestuurlijk of anderzijds – is te verbeteren en daarmee de politiek besluitvorming slagkrachtiger te maken.

Na afloop

Met de opbrengst van dit programma heeft het gemeente- danwel provinciebestuur goed in zicht wat er nodig is om het samenspel tussen volksvertegenwoordiging en college te versterken. Het programma past daarom goed bij het inrichten van informatievoorziening (al dan niet met een informatieprotocol), het werken met een raadsakkoord of de evaluatie ervan of het grip krijgen op de begrotingscyclus.

Meningsverschillen horen bij de core business van de politiek. Het goed kunnen bespreken van een zelfs ideologisch meningsverschil is wat politiek interessant, zinnig én functioneel maakt. Toch zijn er momenten waarop het in – of om – de raad of staten niet zo lekker loopt. Dan staan de omgangsvormen een goed politiek debat in de weg. Dan is er sprake geen sprake meer van een normaal conflict, maar van ruzie.

Het Periklesinstituut ontwikkelde samen met griffiers en burgemeesters de workshop Ruzie in de raad, stennis in de staten. In de sessie bespreken we het verschil tussen conflict en ruzie. Bij conflicten is er sprake van een voor de politiek normaal inhoudelijk meningsverschil. Er is ruzie – bij gebrek aan een beter woord – wanneer de gesprekspartners dat verschil niet meer normaal kunnen bespreken.

Tijdens de sessie komt aan de orde hoe je als griffier of burgmeester de volksvertegenwoordigers de ruzie managet en de volksvertegenwoordigers coacht. We behandelen het verloop van een ruzie, hoe je de scherpte en diepte van de onenigheid analyseert en welke stappen je vervolgens zet zet om de omgangsvormen weer richting functionele verhoudingen te sturen. We houden daarbij rekening met de bijzondere, onafhankelijke en niet-hiërarchische rol die je als griffier of burgmeester hebt — en bespreken hoe je zelf geen onderwerp van de ruzie wordt!

Tijdens het programma oefen je geregeld met een trainingsacteur in het aanscherpen van je coachingsvaardigheden, het bewaken van je gespreksdoelstelling en je vermogen om een ruzie te analyseren.

Na de verkiezingen treden er in alle provincies nieuwe Statenleden aan. Natuurlijk wil je ze graag helpen met het zo snel mogelijk eigen maken van de bij het Statenwerk horende debatcultuur en daar uit voortvloeiende vaardigheden.

Het Periklesinstituut ontwikkelde een modulair programma. Elke module duurt anderhalf uur. Zo zijn er twee modules op een avond of vier op een dag te doen. Elke module wordt verzorgd door twee ervaren trainers van het Periklesinstituut.

Je kiest zelf welke modules je met de Staten wilt behandelen. De programma’s zijn onderling afwisselend. De ene keer is er veel oefening, de ander keer is de inhoud meer theoretisch van aard. Zo blijft het hele inwerkprogramma leerzaam, gevarieerd én boeiend.

 

 

De Provinciale Staten zijn het hoogste orgaan van de provincie. Met hun kaderstellende rol zit de volksvertegenwoordiging vooraan in de beleidscyclus. Met een goed gesteld kader spreekt de Staten zich uit over het gewenste beleid — en kunnen de Gedeputeerden aan de slag.

Met deze module helpen we Statenleden bij het oppakken van deze rol. Waarom? Omdat een goed kaderstellend debat een meer herkenbare invloed van de volksvertegenwoordiging oplevert én het de uitwerking van de wensen van de Staten door het college makkelijker maakt.

Zo wordt duidelijker waarom voor bepaald beleid is gekozen. Met het heldere politieke kader is een welles-nietes debat over een al reeds voorliggend Statenbesluit niet meer nodig. Zo is politiek beleid inzichtelijker én sneller voor elkaar.

Het belangrijkste instrument van de Staten is natuurlijk het Statendebat. Maar zo’n debat moet wel iets praktisch opleveren. Dergelijke opbrengsten worden vastgelegd in een motie, of amendement en daarnaast kunnen interpellaties, ‘moties vreemd’ en schriftelijke of mondelinge vragen de aanleiding zijn voor een debat in de Staten. Daarnaast, datgene wat de Staten wil, moet wél kunnen!

Het beginnende Statenlid duizelt bij dit nieuwe instrumentarium. Om over budgetrecht, recht van initiatief én het lijntje naar de pers maar niet te beginnen. In deze workshop laten we niet alleen de wettelijke basis of praktische effecten zien van deze politieke gereedschapskist, maar ook onder welke strategische omstandigheden je naar welk middel grijpt. 

Hoeveel geld geeft een provincie uit? Wat komt er binnen? Hoe wordt er verantwoording afgelegd over de uitgaven? En: welke wetten en regels zijn er?

Om hun groeiende verantwoordelijkheden te kunnen waarmaken hebben provincies financiële middelen nodig. Het grootste deel van deze financiën komt binnen via het Rijk. Maar hoe beschikken provincies over die gelden en onder welke voorwaarden?

Nieuwe taken, extra budget, maar ook bezuinigingen: Staten staan voor de uitdaging om de juiste financiële keuzes te maken. Deze module helpt Statenleden met praktische tips en inzichten in provinciefinanciën zodat ze voorbereid zijn om ook aan deze taak van de Staten een goede invulling te geven.

Volksvertegenwoordigen is geen vak dat je er zo maar bij doet. Ondanks dat Satenlid zijn voor de meesten een functie ernaast is, vraagt het veel. Je mening geven over beleid, nieuwe voorstellen doen, contact houden met burgers, meepraten met bijvoorbeeld welzijnsorganisaties of de kunstensector, het aanscherpen van je visie, onderhandelen en natuurlijk debatteren; het zijn geen kleine dingen. Ze vragen eigen competenties.

In deze module behandelen we welke vaardigheden nodig zijn voor elke volksvertegenwoordiger. We oefenen met de belangrijkste: illustratief en invoelbaar spreken, actief en re-actief luisteren en het vertalen van politieke ideeën naar concreet beleid.

De module is gebaseerd op ons Competentieprofiel voor Volksvertegenwoordigers.

Een goede voorbereiding is het halve werk, ook in je vergadermodel. Als de Staten een besluit neemt, is er een lang proces van beeld- en oordeelsvorming aan voorafgegaan. Wij spreken dan ook liever van het politieke proces dan van het Statendebat. Immers alle voorbereidende activiteiten, bijeenkomsten en vergaderingen beïnvloeden de argumentatie en besluitvorming. 

Het Periklesinstituut zag meer dan driehonderd gemeenteraden en ProvincialeStaten vergaderen en één ding weten we zeker: er bestaat niet één juist vergadermodel. Maar er is wel zoiets als het goed gebruik van het gekózen model. In deze module laten we zien hoe je met heldere planning en juiste voorbereiding, ervoor zorgt dat met goed gebruik van het model het proces van politieke besluitvorming effectiever kan.

Wat is het effect van jouw rol als Statenlid op jouw rol in de samenleving, en omgekeerd?

Politieke ambtsdragers liggen vaker en steeds meer onder een vergrootglas. Bijna 90% van alle Nederlanders vindt dat lokale politici een voorbeeldfunctie hebben — de media houdt hen nauwlettend in de gaten. Je moet  je er als volksvertegenwoordiger steeds meer van bewust zijn dat je meer rollen en dus meer belangen hebt in de samenleving. Ook krijgen politici en bestuurders steeds vaker te maken met agressie, zoals belediging, intimidatie en zelfs bedreiging.

In deze sessie helpen we de Statenleden zich voor te bereiden op deze ‘schaduwzijden van de spotlights’. Ze krijgen praktische tips en handvatten mee over hoe om te gaan met morele dilemma’s, maar ook wat te doen om te voorkomen dat ze zich, onder druk, genoodzaakt zien hun mening aan te passen.

Naast deze zes standaard modules kunnen we ook modules samenstellen, over thema’s zoals participatie of samenwerkingsverbanden. Ook kunnen we modules verzorgen die zich richten op het sociale aspect van het Statenwerk, de boog hoort immers niet altijd gespannen te staan. Daarbij, politieke vergaderingen zijn ook een sociale bezigheid.

Kortom, we kunnen een geheel op maat gemaakt programma samenstellen.

Politiek is een verbaal vak. Of het nu in de raadzaal of daarbuiten is, raads- en Statenleden zijn vooral aan het praten om hun zaak voor elkaar te krijgen. Excellente presentatievaardigheden zijn daarom essentieel voor het raadswerk.

Natuurlijk wil iedere volksvertegenwoordiger zo veel mogelijk invloed op de debatopbrengst. Daarnaast wil je een goed en overtuigend verhaal hebben als je kiezers te woord staat, spreekt op de afdelingsvergadering of wanneer je tijdens een bijeenkomst het woord krijgt.

Doel en opzet

Politiek bedrijven begint met een onwrikbaar, goed onderbouwd en raak betoog. Met de training Politieke presentatietechnieken van het Periklesinstituut leer je hoe je een betoog opbouwt, waar je de meest overtuigende argumenten vandaan haalt én hoe je dit betoog overtuigend en authentiek in (en om) de raad- of Statenzaal houdt.

Door gebruik te maken van methoden uit de tijd van Perikles tot aan moderne wetenschappelijke inzichten, stellen we de deelnemers in staat om een goed betoog te maken op een manier die ben henzelf past. Overtuigend, en authentiek.

Programma

Voorafgaand aan de training ontvangt iedere deelnemer een verzoek voor een schriftelijke zelfbeoordeling. Op basis van deze intake stellen we in overleg met bijvoorbeeld de fractievoorzitter een programma samen dat aansluit bij de leerdoelen van de deelnemers.

Tijdens de training gaan de deelnemers actief aan de slag met de verschillende technieken en methodes die het Periklesinstituut jarenlang verzamelde en zelf ontwikkelde. Aan het eind van de training heeft ieder individueel raads- of Statenlid een set technieken voor het verzamelen van argumenten, het vormgeven van verschillende soorten betogen en weet deze op een authentieke manier toe te passen in een politieke context.

Na afloop

Aan het eind van de bijeenkomst ontvangen de deelnemers de lesbundel Spreken in het openbaar. Eventueel is het programma goed te combineren met een persoonlijke observatie per raadslid en verdere coaching.

Debatteren is meer dan alleen het houden van een goed betoog. Om gelijk te kríjgen moet je bedreven zijn in het pareren van vragen, drogredenen en het herkennen van andere valkuilen. In deze module leer je geavanceerde debattechnieken om sterker te staan wanneer het debat interactiever wordt, en zelfs de tegenwerpingen van anderen in je eigen voordeel te gebruiken.

In elke gemeenteraad en Provinciale Staten wordt gedebatteerd. Of het nu om het aannemen van een motie, het duiden van een antwoord van de wethouder of gedeputeerde of over het besluiten over een beleidsvoorstel is. Deze training politieke debatvaardigheden helpt jullie aan hoogwaardige technieken en methoden om het debat goed te voeren én deze in de context van het politieke debat toe te passen.

Doel en opzet

Met het debat besluit de gemeenteraad over zaken die alle inwoners aangaan. Niet gek dat je als raads- of Statenlid over excellente debatvaardigheden moet beschikken. Na de training kunnen de deelnemers technieken toepassen om een argument op te bouwen, argumenten te selecteren op hun effectiviteit en hun bijdrage authentiek en overtuigend in de raad of Staten te presenteren. Ze weten weerleggingen, tegenargumenten en betogen van opponenten te analyseren en van weerwoord te voorzien. Ze zijn, kortom, in staat om de rest van de wereld uit te leggen waarom hún idee het beste is voor de gemeente — en de plannen van de ander maar niks.

Programma

De deelnemers oefenen met weerwoord, en met de drie soorten vragen die aan je kunnen worden gesteld. Je leert zo niet alleen de soorten vragen herkennen, maar ook hier antwoord op te geven terwijl je bij je eigen standpunt blijft, en je niet te laten verleiden tot andermans twistpunt.

Met een systematische opbouw leren de deelnemers drogredenen en andere valkuilen herkennen. Men leert de zwakke punten en tekortkomingen in het betoog van hun politieke opponenten te vinden en van weerwoord te voorzien.

Na afloop

Door oefening van concrete technieken zijn de deelnemers al gewend als debater te denken — en het direct toe te passen.

Politiek en pers kunnen niet zonder elkaar. Enerzijds gebruikt het raadslid de media om de inwoners van de gemeente te bereiken, anderzijds is voor veel politici de pers een bron van informatie voor politieke vragen, achtergronden en argumenten.

Politiek bedrijven is ook opvallen. Wanneer je als raadslid in de krant, op de lokale radio of op een weblog kunt uit leggen waar je voor staat en waarom je een bepaalde afweging maakt, leg je niet alleen noodzakelijke verantwoording af aan je achterban, je vergroot de legitimiteit van het hele politieke beleid van de gemeente.

Het Periklesinstituut ontwikkelde een programma speciaal voor de lokále politicus. We houden daarbij rekening met de media in jouw gemeente of provincie en hoe deze te te benaderen met jouw nieuws.

Doel en opzet

Mening politicus denkt gek genoeg dat zijn boodschap hoe dan ook nieuwswaardig is, met het inzicht uit deze training merk je dat aan dat standpunt nogal wat af te dingen is.

Met dit programma laten we je zien met welke formele en informele spelregels journalisten (moeten) werken. Daarmee ben jij in staat om met een journalist in zijn eigen context in gesprek te gaan over jóuw politieke standpunten.

Programma

In het eerste deel van het programma leer je wat nieuws ís. Aan de hand van een overzichtelijk stroomschema maak je je eigen boodschap nieuwswaardiger — en de kans op plaatsing er van groter. Daarna ga je aan de slag met het brengen van die boodschap. Je leert je verhaal zo te verpakken dat de nieuwswaarde beklijft.

Maar een vraaggesprek met een journalist kent ook zo z’n eigen regels. Hoe hou je de leiding over het gesprek? Hoe voorkom je de verleiding om mee te gaan in het gesprek wat de journalist wil voeren — en niet het gesprek wat jíj wil voeren? Met concrete oefeningen leer je met ervaren nieuwsmakers in het boodschap-vast blijven. Als laatste maak je met de trainer een overzichtskaart van de nieuwsmedia in je eigen gemeente of provincie — en daarmee een plan wat je kunt doen om jullie nieuwsaanwezigheid te vergroten.

Na afloop

Met het strategisch media plan én de geleerde vaardigheden kun je direct effectief aan de slag met politiek bedrijven in de media.

Als raadslid heb je verschillende verantwoordelijkheden. De vakliteratuur noemt drie rollen: kaderstellen, vertegenwoordigen en controleren. Maar wat betekenen deze termen in de praktijk? Welke competenties horen daar precies bij? En: hoe zorg je ervoor dat je met deze rollen effectief politiek bedrijft?

Programma

Hoewel iedereen raadslid kan worden, is democratie voorwaar niet eenvoudig. Het raads- en Statenlidmaatschap vraagt vaardigheden, natuurlijk. Maar, meer dan dat, ook het complexe proces van politieke meningsverschillen en de soms ingewikkelde verhoudingen tussen raad en college vragen inzicht in hoe je als raadslid je het meest bezighoudt met de zaken waar je het meest effectief op kan zijn.

Doel en opzet

De meeste raadsleden raken overspoeld met vergaderuitnodigingen, college-notities, evaluatierapporten en dan moet je je óók nog eens interesseren voor de gemeenschappelijke regelingen.

In dit programma laten we je aan de hand van aansprekende voorbeelden en zelftesten zien hoe je voorkomt dat je overstelpt raakt door stapels raadsstukken en verandert in het raadslid dat alleen nog van vergadering naar vergadering hupst — en die zijn bijdrage aan de samenleving heeft gemarginaliseerd tot commentaar in de kantlijn van een collegestuk.

Je leert hoe je als zichtbaar en verantwoordelijk raadslid toekomt aan de dingen die je je kiezers hebt beloofd.

Programma

In drie korte oefeningen neemt een van onze ervaren trainers je mee in de essenties van het raadslidmaatschap en leert je hoe je vanuit de basis van de politiek naar de praktijk van het besturen komt. Je ziet eerst hoe je je effectiviteit vergroot door het kaderstellen, controleren én vertegenwoordigen elkaar te laten versterken. Daarna ontdekken de deelnemers wat hun eigen politieke stijl is én wat dat betekent voor de organisatie van het eigen raads- of Statenwerk. Aan de hand van de stijlen oefen je zelf op welke manier je het meest effectief politiek bedrijft.

Na afloop

Met dit programma heb een goed beeld van wat er van een goed volksvertegenwoordiger wordt verlangt én hoe je dat op je eigen manier volbrengt. Met het competentieprofiel voor volksvertegenwoordigers ben je in staat je eigen ontwikkelplan als raadslid samen te stellen.

Van raadsleden wordt meer gevraagd dan alleen een sterk volgbaar, onderbouwd en invoelbaar verhaal houden. In het programma Politieke beleidsargumentatie leren we raadsleden om vanuit hun politieke overtuigingen gericht en consequent hun verhaal op te bouwen en technieken om meer gericht te zoeken naar politieke argumenten.

Politiek begint met overtuiging. En met ideologie. Maar ideologie en overtuiging zijn nog geen argumenten. En argumenten nog geen beleid. Met deze training leren de deelnemers met concrete technieken hun overtuigingen om te zetten in (gemeentelijk) beleid en dit te onderbouwen met argumenten die er ook voor anderen toe doen. Zodat ze bij ieder te behandelen stuk in de raad hun eigen verhaal kunnen houden.

Doel en opzet

Politici zijn haast zonder uitzondering de politiek ingegaan omdat ze de wereld beter wilden maken… te beginnen in hun eigen buurt, wijk of gemeente. In dit programma gaan we op zoek naar wat jullie de politiek in dreef én hoe je dat vertaalt naar een gezamenlijk politiek programma en een politiek profiel.

Dit profiel bestaat uit een coherent idee en politieke speerpunten in één samenhangend geheel. Je gebruikt het om zichtbaar en consistent aanwezig te zijn in het politieke debat. Of dat nu in de raadzaal, in de stad of in de media plaatsvindt.

Programma

Aan de hand van jullie eigen overtuigingen helpen we je met behulp van de socratische gespreksmethode samenhang aan te brengen bij je eigen politieke boodschap. Of die nu voor beeldvorming, oordeelvorming of de controlerende taak is bedoeld.

Dit profiel pas je met cases en oefeningen toe op verschillende situaties in en om de raadzaal. Je leert principes te vertalen naar standpunten en argumenten — en vanuit daar een strategische positie in het debat te kiezen.

Na afloop

Tijdens de training hebben de deelnemers hun politieke profiel opgesteld en kunnen ze dit te gebruiken om in bijvoorbeeld beleidsdossiers of collegevoordrachten meer gericht te zoeken naar politieke argumenten in beleidsdocumentatie of zelfs in de samenleving.