In de media

‘Wie is toch die Hindoestaanse Frans Bauer?’

‘Ik kom net van de kapper’, lacht John Bijl. ‘Die vroeg me: “Wie is toch die Hindoestaanse Frans Bauer die op al die posters staat?” Ze bleek Richard Moti te bedoelen.’ Bijl, directeur van het Periklesinstituut, kan er nog steeds om grinniken. Maar achter de grap gaat een serieus probleem schuil: lokale lijsttrekkers zijn in verkiezingstijd nog altijd grote onbekenden.

Redactie - 22 februari 2022
Richard Moti op een verkiezingsposter (foto: John Bijl / Periklesinstituut)

Terwijl partijen campagne voeren met video’s, flyers, posters en marathontochten door de stad, kent een meerderheid van de kiezers hun lijsttrekker niet. Zelfs binnen politieke partijen is de betrokkenheid soms beperkt: zo logden bij de SP slechts 100 van de 1100 leden in voor een online stemronde.

Volgens Bijl is dat niet alleen het probleem van de politiek. ‘Aan de lijsttrekkers ligt het niet – ze werken zich de tyfus. Ik zie ze overal, bij debatten en werkbezoeken. En het is een parttimebaan hè? De lokale media doen ook hun best. Eigenlijk valt vooral de burger iets te verwijten. Waarom wil je niet weten wie je stad besturen?’

Toch houden veel partijen vast aan het ‘merk’ in plaats van het gezicht. Leefbaar zet Fortuyn op de kar, Denk laat de gezichten achterwege, Volt plakt alleen hun slogan. Maar volgens Bijl is dat een gemiste kans. ‘Politiek is mensenwerk. Belangrijke besluiten rollen niet uit een computer, ze worden door mensen genomen. En dan moet je die mensen kennen voor je stemt.’